Lussekatter

Lussekatter är goda, de går att göra dem i olika former. Ska berätta en sann historia. Med tanke på att jag är glutenintollerant så kan jag inte äta mjöl, råg, korn och kan även inte äta vanlig havre (kan äta ren havre). Så när vi bakade lussekatter på hemkunskapen, var mina mindre ljusare och torrare. Så när man ska hitta sina egna ser man en liten omringad av andra mega stora.

Jag vet inte riktigt varför man äter lussekatter, det har väll något med någon jultradtion att göra.

Men tillbaka till mina små ljusa torrare lussekatter. När man bakar glutenfritt fastnar degen lättare i bänken, därför använder man mer mjöl, mjölet gör däremot lussekatterna ljusa och torra, varför dem blev mindre vet jag inte riktigt.
Lånad bild från google

Tänkte bara nämna.
Vanligt vetemjöl har gluten i sig, man kan se glutentrådar, det är det som gör det lättare att jobba med degen och att den inte klibbar fast i händer och bord. Så tips vid bak av glutenfritt använd lite mer mjöl.

Kommentarer
Postat av: komig

mumms

2012-12-08 @ 18:46:15
URL: http://komig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Du är som jag, lat?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0