You know more than you think you do

Har du suttit i klassrummet när läraren frågar en fråga, du är nästan helt säker på att du kan det rätta svaret, men du vågar inte gissa i fall du har fel, du tänker någon annan kan säkert svaret och du behöver inte utsätta dig för att svara fel. Du väntar hellre på att någon annan ska svara det du tänkt på, sedan får du reda på det rätta svaret och du "Yes, jag kunde faktiskt det här", läraren har dock inte sett att du kunde det.

Jag gör det otroligt ofta, men av två andledningar. Säger jag fel så känner jag mig lite korkad, "ah varför kunde jag inte det", men jag blir lite sur på mig själv om jag faktiskt satt inne med det rätta svaret "varför svarade jag inte bara på den här frågan", det andra, det finns säkerligen någon annan i klassen som kommer få svara på just den frågan och inte jag.
Här vill jag ge ett tips, om det är det något du kan om ämnet och det inte har tagits upp på ett klart sätt, då frågar du läraren, "är det inte såhär också". Detta tipset ger jag för att du ska bli mer aktiv på lektionerna, utan att behöva vara rädd för att svara fel. För är något utav det du precis nämt lite fel rättar läraren dig och du har helt plötsligt lärt dig något nytt och visat att du är intreserad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Du är som jag, lat?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0